Рекомендації вчителям щодо успішної адаптації учнів 1 класів
- Урахування вікових і індивідуальних психологічних особливостей дітей.
- Демонстрація вчителем віри в успіх дитини.
- Зняття неуспішного оцінювання на перших етапах навчання.
- Запобігання груповій критиці дитини або її робіт, а також порівнянь її помилок з постійними успіхами інших учнів.
- Порівняння якості роботи дитини тільки з її попередніми роботами.
- Вказуючи на помилки, намітити шлях до успіху.
- Акцентування уваги на успіхах учня, перемогах.
- Створення ситуацій успіху.
- Надання емоційної підтримки учням словами, поглядом, дотиком.
- Запобігання частому використанню в мові слів-заперечень.
- Уроки організовувати лише на позитивних емоціях.
- Недопустимі ситуації стресу на уроках.
- Використовувати гру, наочність.
- Пам’ятати правило: «Учитель, який використовує у роботі з 6-річками лише книжку і дошку – нічому не вчить».
Надзвичайно велике місце в адаптації дитини до школи належить сім’ї. Тому велике значення в профілактиці труднощів адаптації має поглиблена психологічна консультація на основі тестування та спостереження. Батькам необхідно давати рекомендації з урахуванням індивідуальних особливостей дитини – як правильно підготувати її до школи, які проблеми спіткають майбутнього школяра вже в процесі навчання, як подолати труднощі адаптаційного періоду.
Як можуть допомогти батьки?
- Пояснити дитині, що означає «бути школярем» та для чого це потрібно. Розповідати про школу, про існуючі в ній правила, щоб дитина була обізнана і, відповідно, відчувала себе впевнено, не боялася і не сумнівалася у своїх здібностях.
- Продумати режим дня і суворо його дотримуватися.
- Навчити першокласника задавати вчителю питання (не боятися і т.д.).
- Розвивати навички емоційного контролю, вміння підкорятися правилам.
- Пояснити, що означає «акуратно», «старанно», формувати самооцінку.
- Розвивати комунікабельні здібності.
- Підтримувати бажання вчитися.
- Вислуховувати уважно дитину, радити, як діяти в тій чи іншій ситуації.
- Активно взаємодіяти з учителем і шкільним психологом.
Діти часто не розуміють власних потреб та почуттів, але у кожного з них є 5 найбільших потреб, які у кожної дитини виявляються в різній мірі. Знання цих потреб будуть корисні не лише батькам, а і вчителям. Деякі діти найбільше цінують час, який проводять з ними батьки, для інших важливіші подарунки чи допомога, а є діти які цінують обійми.
Батькам корисно знати про ці важливі потреби, щоб завжди мати тісний контакт з власними дітьми, а також вплив на них.
- Слова підтримки. Дорослі рідко хвалять дітей, частіше помічають помилки ніж досягнення. Якщо для Вашої дитини найважливішою Вашою допомогою є слова підтримки – хваліть.
- Час. Вам необхідно потрапити у світ вашої дитини. Постарайтеся, щоб його інтереси стали Вашими. Не жалкуйте для дитини часу. Грайте, навчайтеся, розмовляйте дивлячись в очі дитині, так, щоб дитина знала, що Ваш дорогоцінний час належить лише їй.
- Подарунки. Не зловживайте подарунками. Вони можуть втратити вплив на Вашу дитину, а у дитини сформується неправильна система цінностей. Якщо Ви ретельно вибираєте подарунок, даруйте його зі словами «Цей подарунок я вибрав тому, що дуже люблю тебе». Навіть відмовляючись, щось подарувати можна виражати любов. Наприклад «Ні, ми не будемо купувати змію, я дуже сильно люблю тебе».
- Допомога. Батьки повинні постійно допомагати своїм дітям, коли робите для дитини щось особливе, скажіть, що це ви робите тому, що дуже любите її.
- Ласка. Кожній дитині необхідна ласка. Але є діти для яких ласка найцінніший вияв любові батьків.
Важливо знайти індивідуальний підхід для кожної дитини. Якщо у Вас багато дітей, пам`ятайте всі вони різні та по своєму неповторні. Враховуйте вік дітей, темперамент, індивідуальні особливості. Знання таких простих, на перший погляд, п`яти потреб дітей, зможуть бути корисними батькам та вчителям у роботі по адаптації.