Cоціальний захист працівників, призваних на військову службу у зв’язку з мобілізацією
Захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України відповідно до статті 65 Конституції України та статті 1 Закону України «Про військовий обов'язок і військову службу» є конституційним обов'язком громадян України.
Військовий обов'язок включає, зокрема, прийняття на військову службу в добровільному порядку (за контрактом), призов на військову службу, проходження служби у військовому резерві.
Призов військовозобов'язаних та резервістів на військову службу у зв'язку з мобілізацією проводиться в порядку, визначеному Законом України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».
Згідно зі статтею 22 цього Закону військовозобов'язані зобов'язані з'являтися за викликом до військових комісаріатів для постановки на військовий облік та визначення призначення на воєнний час.
Під час мобілізації громадяни зобов'язані з'явитися на збірні пункти у строки, зазначені в отриманих ними документах (мобілізаційних посвідченнях, повістках або розпорядженнях військових комісарів).
Громадянам, які перебувають на військовому обліку, з моменту оголошення мобілізації забороняється зміна місця проживання без дозволу уповноваженої посадової особи.
Відповідно до статті 23 Закону не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов'язані:
- заброньовані на період мобілізації та на воєнний час за органами державної влади, іншими державними органами, органами місцевого самоврядування, а також за підприємствами, установами і організаціями в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України;
- визнані відповідно до висновку військово-лікарської комісії тимчасово непридатними до військової служби за станом здоров'я на термін до шести місяців (з наступним проходженням військово-лікарської комісії);
- чоловіки, на утриманні яких перебувають п'ять і більше дітей віком до 16 років (такі чоловіки можуть бути призвані на військову службу у разі їх згоди тільки за місцем проживання);
- жінки, на утриманні яких перебувають діти віком до 16 років (такі жінки можуть бути призвані на військову службу в разі їх згоди і тільки за місцем проживання);
- зайняті постійним доглядом за особами, що його потребують, відповідно до законодавства України, в разі відсутності інших осіб, які можуть здійснювати такий догляд;
- народні депутати України, депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим;
- інші військовозобов'язані або окремі категорії громадян у передбачених законами випадках.
Всеукраїнські профспілки бюджетної сфери провели робочу нараду
Профспілки переконані, що країна зможе подолати нинішні фінансово-економічні труднощі. Тому саме перспективи розвитку оплати праці у бюджетних галузях зумовило живий інтерес та активну дискусію навколо проекту Концепції реформування оплати праці, розгляд якого заплановано на найближчій Президії ФПУ.
Учасники зустрічі обговорювали можливі інноваційні підходи до оплати праці, зокрема у бюджетній сфері та бачення профспілкових пропозиції до нової Генеральної угоди.
Враховуючи, що у відповідь на звернення ФПУ Мінсоцполітики України висловило готовність розпочати консультації щодо конкретних розмірів посадового окладу працівника I тарифного розряду ЄТС у 2015 рік (лист від 26.03.14 № 2725/0/14-14/18), учасники наради обговорили свою позицію щодо розміру базового тарифного розряду ЄТС з урахуванням поточної ситуації в країні.
Також під час зустрічі було обговорено зауваження до проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо удосконалення окремих положень соціальної політики)» (реєстр. № 4648 від 07.04.2014) та можливі солідарні дії профспілок.
За результатами наради було прийнято спільне рішення про щотижневе проведення таких зустрічей.
Профспілка категорично проти порушення трудових прав педагогів
ЦК Профспілки працівників освіти і науки України ознайомився з проектом Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо удосконалення окремих положень соціальної політики)», що розроблений Кабінетом Міністрів України, і висловлює рішучий протест намірам звузити трудові права педагогічних та інших працівників навчальних закладів та установ освіти.
ЦК Профспілки працівників освіти і науки України спрямував лист до Виконуючого обов’язки Президента України, Голови Верховної Ради України Олександра Турчинова щодо недопущення прийняття змін до чинного законодавства, які порушують трудові та соціальні права освітян.
У листі, зокрема, наголошується, що є неприпустимим внесення змін до статті 25 Закону України «Про загальну середню освіту», за якими розміри доплат вчителям за класне керівництво, завідування кабінетами, перевірку зошитів коливаються в межах до 15, 20 чи до 25 відсотків.
Відповідна оплата має встановлюватися у фіксованому розмірі, як це відбувалося впродовж багатьох десятиліть, що узаконено чинною редакцією статті 25 закону «Про загальну середню освіту».
Не можна допустити внесення змін до Закону України «Про позашкільну освіту» стосовно запровадження плати за одержання учнями документа про позашкільну освіту, оскільки це звужує права громадян на безоплатне одержання освіти та не відповідає нормам основного освітянського закону «Про освіту».
Прийняття вказаних та інших запропонованих Кабінетом Міністрів України змін законів викличе різке погіршення матеріального становища працюючих, особливо в умовах підвищення цін та тарифів, спричинить глибоке невдоволення в освітянських трудових колективах, що може призвести до масових акцій протесту.
Наголошуємо, що освіта має підтримуватися будь-якою ціною, інакше реальною стає загроза існуванню суспільства і цілісності народу, зникне сенс існування держави.
Путівник «Правова допомога для освітян»
У путівнику «Правова допомога для освітян» пропонуємо Вашій увазі інформацію щодо інформацію про те, яким чином громадяни можуть отримати правову допомогу, порядок і умови звернення до органів влади, підприємств та установ, доступу до публічної інформації, захисту прав громадян органами прокуратури, Уповноваженим Верховної Ради України з прав людини.
Також у посібнику розкриті питання про судовий порядок захисту прав та інтересів, в тому числі у порядку цивільного та адміністративного провадження, виконання рішень судів, а також звернення до Європейського Суду з прав людини.
Видання підготовлено громадською організацією «Центр громадської адвокатури» в рамках проекту «Підвищення правової обізнаності педагогів через розробку комплекту брошур із захисту прав освітян «Поради освітянам з правових питань» за підтримки Освітньої програми Міжнародного фонду «Відродження».
Електронна версія доступна у додатку: http://www.cga.in.ua/index.php?itemid=1268
У профспілках заявляють, що уряд не враховує їх пропозиції щодо забезпечення законодавчо встановленого рівня оплати праці педагогічних працівників
Про це йдеться у листі Спільного представницького органу об’єднань профспілок до Міністерства соціальної політики.
У СПО зазначають, що розглянули доопрацьований проект постанови Кабінету Міністрів України "Про вдосконалення умов оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери" та звертають увагу на ігнорування позицій профспілок з цього питання.
"Звертаємо увагу на те, що в вищезазначеному проекті постанови не враховано завдання, визначене в щорічному посланні Президента України "Про внутрішнє та зовнішнє становище в Україні на 2013 рік", щодо подальшого вдосконалення Єдиної тарифної сітки та відповідного підвищення доходів працівників бюджетної сфери згідно з Концепцією удосконалення оплати праці працівників бюджетної сфери, схваленою розпорядженням Кабінету Міністрів України від 19 січня 2011 року, а також більшість пропозицій профспілок", - йдеться у зверненні до Мінсоцполітики.
У профспілці наголошують, що не враховано пропозиції щодо встановлення розміру посадового окладу працівника першого тарифного розряду не нижче мінімальної заробітної плати, забезпечення законодавчо встановленого рівня оплати праці педагогічних, науково-педагогічних, наукових працівників із застосуванням відповідних коефіцієнтів підвищення їхніх посадових окладів та ставок заробітної плати тощо.
"В черговий раз наполягаємо на проведенні галузевих консультацій з представниками профспілок за участю відповідних галузевих міністерств під головуванням Мінсоцполітики України або громадського обговорення зазначеного проекту. Пропозиція провести зазначені консультації пов’язана з необхідністю отримання від урядової сторони інформації про причини неврахування профспілкових пропозицій та додаткового аргументування профспілковою стороною своїх позицій", - наголошують у профспілці.
"Враховуючи вищенаведене, СПО об’єднань профспілок не погоджує проект постанови Кабінету Міністрів України «Про вдосконалення умов оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери", - йдеться у листі.
Як відомо, минулого тижня голова парламентського комітету з питань науки і освіти Лілія Гриневич, посилаючись на експертні висновки представників освітніх профспілок, повідомила про те, що у Кабінеті Міністрів розглядають питання ухвалення постанови, яка може суттєво погіршити умови оплати праці працівників галузі освіти.
Основні державні соціальні гарантії
Станом на 1 квітня 2013 року
Назва державної соціальної гарантії |
(грн.) |
Прожитковий мінімум в середньому на одну особу на місяць, у тому числі: |
1108 |
Для працездатних осіб |
1147 |
Для осіб, які втратили працездатність |
894 |
Для дітей віком до 6 років |
972 |
Для дітей віком від 6 до 18 років |
1210 |
Мінімальна пенсія за віком |
894 |
Мінімальна заробітна плата: |
1147 6,88 |
Допомога на поховання: застрахованих осіб |
2 пенсії 1147 |
Допомога при народженні дитини: На 1 дитину (30 розмірів ПМ, у тому числі одноразово 10 ПМ, решта протягом 24 місяців) |
29160 58320 116640 |
Мінімальний розмір допомоги по безробіттю *: Для незастрахованих осіб |
544 882 |
*– без урахування поточної індексації
Постанову Уряду, якою визначено базовий тарифний розряд Єдиної Тарифної Сітки, оприлюднено
У результаті непростих переговорів та консультацій між представниками Уряду та профспілок 27 березня 2013 року на засіданні Кабінету Міністрів України прийнято постанову «Про підвищення оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери» № 197, якою передбачено підвищення розміру базового тарифу за ЄТС до 852 грн. з 1 січня 2013 року та диференціацію між розмірами посадових окладів працівників І-V тарифних розрядів. В зв’язку з зазначеним, вдалось не допустити збільшення грошового розриву між розмірами тарифної ставки (посадового окладу) працівника І тарифного розряду ЄТС та мінімальної заробітної плати, чим забезпечено виконання п. 2.22 Генеральної угоди на 2010–2012 роки. Крім того, зазначеною постановою передбачено наступне: Міністерству соціальної політики, Міністерству фінансів, Міністерству охорони здоров'я, Міністерству освіти і науки, Міністерству культури за участю професійних спілок бюджетної сфери щокварталу розглядати результати виконання зведеного бюджету за попередній квартал та вносити пропозиції щодо підвищення заробітної плати працівників бюджетної сфери, у тому числі державних службовців, зменшення грошового розриву між посадовим окладом (тарифною ставкою) працівника 1 тарифного розряду Єдиної тарифної сітки та мінімальною заробітною платою за наявності можливостей зведеного бюджету.
З текстом зазначеної постанови можна ознайомитися на офіційному сайті Кабінету Міністрів України.
Слід зазначити, що виходячи з нових розмірів посадових окладів, при виплаті зарплати працівникам бюджетної сфери здійснюватиметься перерахунок за січень–березень 2013 року, для реалізації якого необхідна сума коштів складає 416,5 млн. гривень. Таким чином, за рік сума додаткових видатків на ці цілі складе близько 1,67 млрд. гривень.
Департамент бюджетної політики та
соціального захисту апарату ФПУ
До Федерації профспілок України звертаються первинні профспілкові організації
Голові Комітету Верховної Ради
України у справах пенсіонерів,
ветеранів та інвалідів
Про зміни до законодавчих СУШКЕВИЧУ В.М.
актів щодо сплати єдиного внеску .
Шановний Валерію Михайловичу!
До Федерації профспілок України звертаються первинні профспілкові організації щодо необґрунтованого, на їх думку, застосування до них з боку Пенсійного фонду штрафних санкцій за несвоєчасну сплату єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування.
Первинна профспілкова організація є громадською неприбутковою організацією. Кошти і майно профспілки формуються, як правило, з щомісячних членських профспілкових внесків, які повинні перераховуватись на розрахунковий рахунок профспілки при кожній виплаті членам профспілки заробітної плати. Із профспілкових внесків провадиться, зокрема, виплата заробітної плати працівникам профкому. Проте, якщо підприємством нерегулярно виплачувалась заробітна плата працівникам у зв’язку з тим, що підприємство працювало неритмічно, перебуває у стані ліквідації, банкрутства чи з інших причин, і відрахування профспілкових внесків на рахунок профспілкової організації відбувалось нерегулярно, то відповідно була і затримка зі сплати єдиного соціального внеску. За несвоєчасну сплату єдиного внеску Пенсійний фонд застосовує штрафні санкції до профспілкової організації. Вважаємо, що оскільки у даному випадку немає вини профспілкової організації, а саме – наміру ухилення від сплати єдиного внеску, то необґрунтовано застосовувати до профспілкової організації штрафні санкції.
Аналогічні проблеми, пов’язані з нерівномірним фінансуванням державної підтримки, було порушено представниками громадських організацій ветеранів та інвалідів на засіданні Комітету Верховної Ради України у справах пенсіонерів, ветеранів та інвалідів 10 квітня 2013 року під час розгляду питання про інформацію Рахункової палати України щодо результатів аудиту ефективності використання коштів державного бюджету на фінансову підтримку громадських організацій ветеранів та інвалідів.
З метою розв’язання зазначеної проблеми просимо Вас, шановний Валерію Михайловичу, внести до Верховної Ради України законопроект про внесення до Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування" таких змін:
абзац перший частини дванадцятої статті 9 викласти в редакції:
"Єдиний внесок підлягає сплаті незалежно від фінансового стану платника (крім платників, які мають статус неприбуткової організації та виплачують заробітну плату за рахунок добровільних внесків членів профспілкової або іншої громадської організації, або за рахунок державної фінансової підтримки). Платники, що мають статус неприбуткової організації та які виплачують заробітну плату за рахунок добровільних внесків членів профспілкової або іншої громадської організації, або за рахунок державної фінансової підтримки сплачують єдиний внесок під час кожної виплати заробітної плати, на суми якої нараховується єдиний внесок, одночасно з видачею зазначених сум у розмірі, встановленому для таких платників."
З повагою
В.о. Голови ФПУ Г.В. Осовий