Моніторинг якості уроку
Додаток
ПРОТОКОЛ ВІДВІДУВАННЯ УРОКУ
Дата ______________ Клас ____________________
Школа ______________ кількість учнів за списком __________
Предмет _____________ кількість присутніх ______________
П.І.Б. учителя ________________________
Категорія, педагогічне звання ____________________________________
Тема уроку_____________________________________________________________________________
Мета відвідування __________________________________________________________
Відповідність теми уроку календарному плану _____________________________________
№ з/п |
Етап уроку |
Показник |
Шкала |
Вимоги до оцінювання |
|||
ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ |
|||||||
1. |
Організаційний |
Організація діяльності на уроці |
0,25 |
Організаційний момент дещо затягнутий, багато часу відведено повчанню тощо |
|||
0,5 |
Організаційний момент має окремі недоліки |
||||||
0,75 |
Короткочасність організаційного моменту |
||||||
1 |
Оптимальний час організаційного моменту |
||||||
Якість планування уроку |
0,25 |
План уроку має дуже короткий схематичний характер, структура діяльності на уроці незрозуміла |
|||||
0,5 |
Послідовність структурних компонентів у плані порушена |
||||||
0,75 |
План уроку добре структурований |
||||||
1 |
План уроку добре структурований, визначено мету і завдання уроку |
||||||
Стан організації ведення вчителем документації на уроці (зошити, класний журнал) |
0,25 |
Є кілька суттєвих зауважень до ведення документації |
|||||
0,5 |
Є окремі зауваження |
||||||
0,75 |
Є несуттєві зауваження |
||||||
1 |
Зауважень немає |
||||||
Включення учнів у діяльність |
0,25 |
Швидке включення учнів у діяльність не відбувається |
|||||
0,5 |
Не всі учні одразу включаються в діяльність |
||||||
0,75 |
Відбувається швидке включення більшості учнів у діяльність |
||||||
1 |
Відбувається швидке включення усіх учнів у діяльність |
||||||
Повідомлення теми уроку |
0,25 |
Учитель називає тему уроку, але на дошці її не записує |
|||||
0,5 |
Тема уроку записана на дошці та повідомлена учням |
||||||
0,75 |
Тема уроку записана на дошці та повідомлена учням, визначено місце теми уроку в загальній системі інших уроків та тем |
||||||
1 |
Тема уроку записана на дошці та повідомлена учням, визначено ступінь складності та трудності теми, учні залучаються до визначення місця теми в загальній системі інших уроків та тем |
||||||
Ступінь зацікавленості учнів навчальною темою |
0,25 |
Учнів цікавлять окремі питання даної теми |
|||||
0,5 |
Більшість учнів зацікавлена даною темою |
||||||
0,75 |
Загальна зацікавленість учнів до вивчення даної теми є високою |
||||||
1 |
Високий ступінь мотивації учнів не тільки до вивчення даної теми, але й до поглиблення знань |
||||||
Зв'язок теми даного уроку з іншими темами, розділами науки |
0,25 |
Зв'язок з іншими темами, розділами науки дуже слабкий |
|||||
0,5 |
Зв'язок має з іншими темами, розділами даної науки (внутрішньопредметні зв’язки) наявний, однак міжпредметні зв’язки не використовуються |
||||||
0,75 |
Зв'язок з іншими темами, розділами даної науки має системний характер, використовуються міжпредметні зв’язки |
||||||
1 |
Зв'язок з іншими темами, розділами науки має системний характер, спрямований на поглиблення знань учнів, міжпредметні зв’язки використовуються ефективно |
||||||
Ступінь сконцентрованості учнів на діяльності |
0,25 |
Увага окремих учнів не сконцентрована на роботі класу, учитель недостатньо враховує індивідуально-психологічні особливості учнів |
|||||
0,5 |
Увага окремих учнів не сконцентрована на роботі класу, учитель не завжди враховує індивідуально-психологічні особливості учнів |
||||||
0,75 |
Відбувається установка уваги всього класу, індивідуально-психологічні особливості учнів в основному враховані |
||||||
1 |
Відбувається установка уваги всього класу, добре враховані індивідуально-психологічні особливості учнів. |
||||||
ЦІЛЕПОКЛАДАННЯ ТА МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ |
|||||||
2. |
Цілепокладання та мотивація навчальної діяльності |
Визначення цілей та завдань уроку |
0,25 |
Учитель визначає цілі уроку в загальному вигляді. Умови досягнення цілей не визначені |
|||
0,5 |
Учитель визначає цілі уроку та ставить завдання щодо їх реалізації. Умови досягнення цілей визначені частково |
||||||
0,75 |
Учитель залучає учнів до визначення цілей уроку та їх пояснення. Умови досягнення прогнозованих цілей в основному визначені |
||||||
1 |
Учитель залучає учнів до визначення цілей уроку, учні уміють самостійно формулювати цілі, визначати завдання уроку. Формування «Я-концепції» учнів. Визначені умови досягнення прогнозованих цілей |
||||||
Фіксація цілей уроку в поурочному плані |
0,25 |
Фіксація цілей уроку в поурочному плані нечітка, неструктурована на дидактичну, виховну та розвиваючу. Цілі не направлені на досягнення результатів |
|||||
0,5 |
Фіксація цілей уроку в поурочному плані чітка, але не структурована на дидактичну, виховну та розвиваючу. Цілі не направлені на досягнення результатів |
||||||
0,75 |
Фіксація цілей уроку в поурочному плані чітка, структурована на дидактичну, виховну та розвиваючу. Цілі направлені на досягнення результатів |
||||||
1 |
Фіксація цілей уроку в поурочному плані структурована на дидактичну, виховну та розвиваючу. Цілі, направлені на досягнення результатів, добре усвідомлюють учні. |
||||||
Логіка виконання дій щодо досягнення цілей |
0,25 |
Логіка виконання дій щодо досягнення цілей системно не простежується. Завдання по реалізації мети поставлені перед учнями в загальному вигляді. |
|||||
0,5 |
Не всі учні усвідомлюють логіку виконання дій щодо досягнення цілей. Окремі завдання щодо реалізації поставлених цілей поставлені нечітко |
||||||
0,75 |
Учні усвідомлюють поставлені цілі та логіку дій щодо їх реалізації. Завдання щодо реалізації мети в основному оптимальні |
||||||
1 |
Повне усвідомлення учнями логіки виконання дій. Завдання щодо реалізації мети поставлені оптимально. Перед учнями ставиться проблема, прогнозуються шляхи розв’язання проблемної ситуації |
||||||
Реалізація цілей щодо навчання учнів володінню методами самостійної пізнавальні діяльності |
0,25 |
Навчанню володінню учнями методами самостійної пізнавальні діяльності увага не приділяється |
|||||
0,5 |
Навчанню володінню учнями методами самостійної пізнавальні діяльності приділяється недостатня увага |
||||||
0,75 |
Навчанню володінню методами самостійної пізнавальні діяльності приділяється певна увага |
||||||
1 |
Навчанню володінню методами самостійної пізнавальні діяльності приділяється достатня увага |
||||||
Мотивація навчальної діяльності |
0,25 |
Мотивація навчальної діяльності має узагальнений характер. Учитель використовує лише вольові методи мотивації і стимулювання навчальної діяльності |
|||||
0,5 |
Учитель використовує різні методи мотивації і стимулювання навчальної діяльності, але вони не викликають стійкої зацікавленості до навчальної діяльності у більшості учнів |
||||||
0,75 |
Учитель використовує різні методи мотивації, але вони викликають зацікавленість до навчальної діяльності не в усіх учнів |
||||||
1 |
|||||||
ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ |
|||||||
3. |
Перевірка домашнього завдання (д/з) |
Перевірка виконання/невиконання д/з |
0,25 |
Про виконання/невиконання д/з учитель запитує в учнів |
|||
0,5 |
Виконання д/з перевірено в окремих учнів |
||||||
0,75 |
Виконання д/з перевірено у більшості учнів |
||||||
1 |
Виконання д/з перевірено у всіх учнів |
||||||
Перевірка правильності виконання д/з |
0,25 |
Перевірка правильності виконання домашнього завдання виконується без урахування глибини розуміння учнями навчального матеріалу |
|||||
0,5 |
Здійснюється перевірка вчителем правильності та глибини розуміння навчального матеріалу |
||||||
0,75 |
У ході перевірки домашнього завдання під час перевірки правильності виконання д/з відбувається удосконалення знань та умінь учнів, виявлення внутрішніх закономірностей і зв’язків сутності нових понять. |
||||||
1 |
Здатність учителя за короткий час перевірити правильність виконання д/з, встановити рівень знань більшості (або всіх) учнів, перевірити глибину розуміння навчального матеріалу |
||||||
Прийоми перевірки знань вивченого матеріалу |
0,25 |
Прийоми перевірки знань вивченого матеріалу одноманітні |
|||||
0,5 |
Використовуються різноманітні прийоми перевірки знань вивченого матеріалу, однак ефективність їх використання невисока |
||||||
0,75 |
Використовуються ефективні різноманітні прийоми перевірки знань вивченого матеріалу з урахуванням різного ступеня складності завдань |
||||||
1 |
Використовуються різноманітні прийоми перевірки знань вивченого матеріалу з урахуванням різного ступеня складності завдань, нестандартні завдання, ефективність яких достатньо висока |
||||||
Корекція знань учнів |
0,25 |
У ході перевірки д/з прогалини в знаннях учнів не аналізуються, не виявляються труднощі у засвоєнні теми |
|||||
0,5 |
У ході перевірки домашнього завдання прогалини у знаннях учнів виявляються і аналізуються несистемно |
||||||
0,75 |
Виявлені в ході перевірки д/з прогалини в знаннях учнів проаналізовані та узагальнені. Відстежується ступінь засвоєння вивченого на попередньому уроці, сформованість умінь самостійно застосовувати набуті знання |
||||||
1 |
У ході перевірки домашнього завдання прогалини в знаннях учнів проаналізовані та узагальнені, організовано діяльність щодо їх усунення. Відстежується ступінь зацікавленості учнів даною навчальною темою, можливості щодо поглиблення знань, умінь та навичок за рахунок самоосвіти, сформованість умінь самостійно застосовувати набуті знання |
||||||
Психологічна комфортність учнів під час перевірки д/з |
0,25 |
Стан психологічної комфортності та розкутості учнів, довіри до вчителя забезпечується недостатньо |
|||||
0,5 |
Стан психологічної комфортності та розкутості учнів, довіри до вчителя забезпечується лише частково |
||||||
0,75 |
Під час перевірки домашнього завдання в основному забезпечується стан психологічної комфортності та розкутості учнів, довіри до вчителя |
||||||
1 |
Під час перевірки домашнього завдання повністю забезпечується стан психологічної комфортності та розкутості учнів, довіри до вчителя. |
||||||
АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ |
|||||||
4. |
Актуалізація опорних знань та особистого досвіду учнів з навчальної теми |
Ефективність актуалізації |
0,25 |
Актуалізація особистого досвіду учнів з навчальної теми не здійснюється або їй приділено незначну увагу |
|||
0,5 |
Здійснюється актуалізація особистого досвіду учнів, однак її ефективність невисока |
||||||
0,75 |
Актуалізація особистого досвіду учнів з навчальної теми здійснюється ефективно |
||||||
1 |
Актуалізація особистого досвіду учнів з навчальної теми здійснюється ефективно, нестандартно |
||||||
Осмислення внутрішніх закономірностей і зв'язків з іншими вивченими поняттями під час актуалізації |
0,25 |
Здійснюється неглибоко, опорні зв’язки (поняття та факти) чітко не визначені |
|||||
0,5 |
Здійснюється в загальному вигляді, опорні зв’язки (поняття та факти) визначає в основному вчитель |
||||||
0,75 |
Здійснюється достатньо глибоко, із залученням учнів до визначення опорних зв’язків (понять та фактів), з урахуванням підвищення мотивації учнів до вивчення даної теми |
||||||
1 |
Добре організоване, учні здатні самостійно робити висновки на основі осмислення внутрішніх закономірностей і зв'язків із іншими вивченими поняттями і явищами; враховуються питання щодо підвищення мотивації учнів до вивчення даної теми |
||||||
Рівень включення учнів в активну діяльність |
0,25 |
Учитель використовує форми роботи та методи навчання, які залучають до активної діяльності та самостійної роботи окремих учнів |
|||||
0,5 |
Учитель використовує форми роботи та методи навчання, які залучають до активної діяльності частину класу, а до самостійної роботи – не всіх учнів |
||||||
0,75 |
Учитель використовує форми роботи та методи навчання, які залучають до активної діяльності та самостійної роботи більшості учнів |
||||||
1 |
Учитель використовує форми роботи та методи навчання, які стимулюють активну діяльність усіх учнів, забезпечує високий ступінь їх самостійної роботи |
||||||
ОСНОВНА ЧАСТИНА УРОКУ |
|||||||
5 |
Основна частина уроку |
Види діяльності, які пропонуються учням |
0,25 |
В основному однотипні. Не відбувається повного розкриття основної ідеї матеріалу, що вивчається. Порушено принцип теорії і практики. |
|||
0,5 |
Використовуються прийоми, що не завжди підвищують ефективність сприйняття навчальної теми |
||||||
0,75 |
Використовуються прийоми, що підвищують ефективність сприйняття навчальної теми, які підпорядковані осмисленню основної ідеї уроку. |
||||||
1 |
Широко використовуються активні, нестандартні методи навчання. Робота на уроці будується на основі використання різноманітних прийомів мислення: аналізу, синтезу, порівняння, узагальнення, конкретизації, направлених на поглиблення і осмислення основної ідеї уроку |
||||||
Відповідність методів і прийомів навчання меті уроку і віковим особливостям учнів |
0,25 |
Методи і прийоми частково відповідають меті уроку та віковим особливостям учнів, при цьому учням пропонуються в основному пасивні методи навчання |
|||||
0,5 |
Методи і прийоми навчання в основному відповідають меті уроку та віковим особливостям учнів, однак використання активних методів навчання не є достатньо результативним |
||||||
0,75 |
Методи і прийоми навчання в основному відповідають меті уроку та віковим особливостям учнів, учням пропонуються активні методи навчання, їх використання є результативним |
||||||
1 |
Методи і прийоми навчання відповідають меті уроку та віковим особливостям учнів їх використання є високорезультативним |
||||||
Ступінь складності навчального матеріалу, який пропонується учням |
0,25 |
Навчальний матеріал складний для учнів, учитель не структурує навчальні проблеми на основні й другорядні |
|||||
0,5 |
Навчальний матеріал має окремі незрозумілі або складні для учнів питання, однак учитель приділяє увагу розкриттю лише основних проблем навчальної теми |
||||||
0,75 |
Навчальний матеріал для учнів в основному доступний, зрозумілий, відповідає навчальній програмі Досягається конкретність уявлень учнів про факти, явища, основну ідею матеріалу, що вивчається, уміють відділяти другорядні проблеми від основних |
||||||
1 |
Навчальний матеріал цілком доступний для учнів, відповідає навчальній програмі, оптимальний за обсягом. Досягається високий ступінь конкретності уявлень учнів про факти, явища, основні та другорядні проблеми навчальної теми |
||||||
Спрямованість уроку на розвиток учнівських компетент-ностей |
0,25 |
Робота вчителя щодо розвитку спеціальних предметних компетентностей є несистемною |
|||||
0,5 |
Робота учнів спрямовується на розвиток лише спеціальних предметних компетентностей |
||||||
0,75 |
Робота учнів спрямовується на розвиток спеціальних предметних та загальнопредметних компетентностей |
||||||
1 |
Робота учнів на уроці спрямовується на розвиток спеціальних предметних, загальнопредметних та ключових компетентностей |
||||||
Раціональність використання навчального часу на даному етапі уроку |
0,25 |
Навчальний час для вивчення нового матеріалу використовується не завжди раціонально. |
|||||
0,5 |
Навчальний час для вивчення нового матеріалу використовується в основному раціонально |
||||||
0,75 |
Навчальний час для вивчення нового матеріалу використовується раціонально та ефективно |
||||||
1 |
Навчальний час для вивчення нового матеріалу використовується ефективно на основі інтенсифікації навчання |
||||||
Культура мовлення |
0,25 |
Культура мовлення вчителя має недоліки, стиль спілкування з учнями та педагогічний такт потребують удосконалення |
|||||
0,5 |
Культура мовлення вчителя, стиль спілкування з учнями та педагогічний такт мають окремі недоліки |
||||||
0,75 |
Культура мовлення вчителя висока, стиль спілкування з учнями в основному демократичний, толерантний, педагогічний такт на високому рівні |
||||||
1 |
Культура мовлення вчителя, стиль спілкування з учнями є зразком для учнів, педагогічний такт на високому рівні |
||||||
Основна частина уроку (продовжен-ня) |
Використання наочності |
0,25 |
Наочність, технічні засоби навчання використовуються недостатньо |
||||
0,5 |
Наочність, технічні засоби навчання використовуються, однак не завжди ефективно |
||||||
0,75 |
Наочність, технічні засоби навчання використовуються в достатній мірі |
||||||
1 |
Ефективно використовується наочність, засоби мультимедіа тощо |
||||||
Творча складова діяльності учнів |
0,25 |
Творча складова діяльності учнів відсутня, не використовуються прийоми, що підвищують ефективність сприйняття навчальної теми |
|||||
0,5 |
Творча складова діяльності учнів низькоефективна, використовуються прийоми, що не завжди підвищують ефективність сприйняття навчальної теми |
||||||
0,75 |
Творча складова діяльності учнів ефективна, використовуються прийоми, що підвищують ефективність сприйняття навчальної теми |
||||||
1 |
Творча складова діяльності учнів високоефективна, прийоми, що підвищують ефективність сприйняття навчальної теми, використовуються оптимально |
||||||
Загальна ерудиція й комунікативна культура вчителя |
0,25 |
Загальна ерудиція й комунікативна культура вчителя мають значні недоліки |
|||||
0,5 |
Загальна ерудиція й комунікативна культура вчителя мають окремі недоліки |
||||||
0,75 |
Загальна ерудиція й комунікативна культура вчителя майже не мають недоліків |
||||||
1 |
Загальна ерудиція й комунікативна культура вчителя високі |
||||||
ЗАКРІПЛЕННЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО, ОЦІНЮВАННЯ ЯКОСТІ ЗАСВОЄНИХ ЗНАНЬ |
|||||||
6. |
Закріплення та узагальнення вивченого, перевірка якості засвоєння знань, оцінювання |
Організація самостійної роботи учнів |
0,25 |
Самостійна робота, запропонована учням, є низькоефективною |
|||
0,5 |
Самостійна робота, запропонована учням, не завжди ефективна |
||||||
0,75 |
Самостійна робота, запропонована учням, в основному є ефективною |
||||||
1 |
Самостійна робота, запропонована учням, є ефективною. Учні вміють аргументувати, наводити докази, самостійно розв’язувати проблему |
||||||
Результативність пізнавальної діяльності учнів |
0,25 |
Пізнавальна діяльність учнів не завжди результативна, узагальнення і систематизація знань здійснюється частково. Підсумки уроку підводить учитель. |
|||||
0,5 |
Пізнавальна діяльність учнів в основному результативна, однак узагальненню і систематизації знань на уроці не відведено достатньо часу. Підсумки уроку підводить учитель. |
||||||
0,75 |
Пізнавальна діяльність учнів в основному результативна, здійснюється узагальнення і систематизація знань. Активна участь класу у підведенні підсумків самостійної роботи, підсумків уроку |
||||||
1 |
Пізнавальна діяльність учнів результативна, здійснюється узагальнення і систематизація знань. Учні беруть участь у підведенні підсумків самостійної роботи, підсумків уроку. |
||||||
Ступінь розвитку загально-навчальних і спеціальних умінь учнів |
0,25 |
Ступінь розвитку загальнонавчальних і спеціальних умінь учнів з навчальної теми на початковому рівні |
|||||
0,5 |
Ступінь розвитку загальнонавчальних і спеціальних умінь учнів з навчальної теми на середньому рівні. |
||||||
0,75 |
Ступінь розвитку загальнонавчальних і спеціальних умінь учнів з навчальної теми на достатньому рівні. |
||||||
1 |
Ступінь розвитку загальнонавчальних з навчальної теми на високому рівні |
||||||
Рівень оцінювальної діяльності |
0,25 |
При оцінюванні відповідей учнів учитель не завжди враховує якість відповідей-доповнень, уточнень тощо. Здійснюється часткове рецензування відповідей учнів |
|||||
0,5 |
При оцінюванні відповідей учнів учитель не завжди враховує якість відповідей-доповнень, уточнень тощо. Здійснюється часткове рецензування відповідей учнів. |
||||||
0,75 |
При оцінюванні відповідей учнів вчитель враховує якість відповідей-доповнень, уточнень тощо. Здійснюється рецензування відповідей учнів. |
||||||
1 |
Застосовуються різні види оцінювання, самооцінювання. Відповіді учнів рецензуються |
||||||
РЕФЛЕКСІЯ, ПІДСУМКИ УРОКУ, ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ |
|||||||
7. |
Рефлексія, підсумки уроку, домашнє завдання на наступний урок |
Якість рефлексії |
0,25 |
Етап рефлексії відсутній. Є окремі питання щодо настрою учнів на уроці |
|||
0,5 |
Етап рефлексії має окремі недоліки |
||||||
0,75 |
Етап рефлексії в основному є ефективним |
||||||
1 |
Етап рефлексії підвищує мотивацію навчання, проводиться нестандартно, є ефективним |
||||||
Підбиття підсумків уроку |
0,25 |
Підсумки уроку підводяться вчителем без урахування цілей і завдань |
|||||
0,5 |
Учні, аналізуючи власну діяльність, підводять підсумки уроку на основі запитань учителя |
||||||
0,75 |
Підсумки уроку підводяться відповідно до його цілей і завдань, враховуються завдання і досягнення кожного етапу уроку |
||||||
1 |
Підсумки уроку підводяться відповідно до завдань етапів уроку, визначено досягнення та недоліки на кожному з них, надається конкретна оцінка якості уроку, виходячи з його кінцевого результату |
||||||
Ступінь досягнення мети та реалізації завдань уроку |
0,25 |
Мета та завдання уроку досягнуті частково. Учні не вміють аналізувати власну діяльність у відповідності із цілями уроку, не чітко підводять підсумки уроку |
|||||
0,5 |
Мета та завдання уроку в основному досягнуті, але окремі завдання не реалізовані. Цілі і завдання уроку при підведенні його підсумків частково враховані |
||||||
0,75 |
Мета та завдання уроку досягнуті. Учні залучені до підведення підсумків уроку, в основному уміють аналізувати власну діяльність самостійно |
||||||
1 |
Мета та завдання уроку досягнуті, є розуміння учнями практичного значення матеріалу, що вивчається. Учні залучені до підведення підсумків уроку, уміють аналізувати власну діяльність самостійно, висувають цікаві ідеї |
||||||
Обсяг та складність д/з |
0,25 |
Обсяг, складність домашнього завдання є переобтяжливими для учнів |
|||||
0,5 |
Обсяг, складність домашнього завдання визначені в основному правильно, але індивідуальні та вікові особливості учнів враховуються не в повній мірі, інструктаж щодо виконання д/з незмістовний |
||||||
0,75 |
Обсяг, складність домашнього завдання визначені правильно, але інструктаж щодо їх виконання не повністю враховує вікові особливості школярів |
||||||
1 |
Обсяг, складність домашнього завдання визначені правильно, інструктаж щодо виконання домашнього завдання проведено з урахуванням індивідуальних та вікових особливостей учнів |
Критерії оцінки уроку:
>0,75 – урок проведено на високому рівні;
0,67-0,75 – урок проведено на достатньому рівні;
0,55-0,66 – урок проведено на середньому рівні;
<0,55 – урок проведено на низькому рівні.
Примітка. Етапи уроку оцінюються за аналогічною шкалою.