Психологічна служба системи освіти у 2015-2016 навчальному році
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
пр. Перемоги, 10, м. Київ, 01135, тел. (044) 481- 32 -21, факс (044) 236-1049
E-mail: ministry@mon.gov.ua, код ЄДРПОУ 38621185
Від 23.07.2015 № 1/9-347
Департаменти (управління) освіти і науки обласних та Київської міської державних адміністрацій
Інститути післядипломної педагогічної освіти
Про забезпечення фахівцями та пріоритетні
напрями діяльності психологічної служби
системи освіти у 2015-2016 навчальному році
За результатами діяльності органів освіти і науки обласних та Київської міської державних адміністрацій Міністерство надсилає для використання в роботі аналітичні матеріали щодо забезпечення фахівцями та пріоритетні напрями діяльності психологічної служби системи освіти у 2015-2016 навчальному році.
Додаток: на 9 арк.
Заступник Міністра Павло Полянський
Березіна Н.О.4813231
Панок В.Г.2527011
Додаток 1
до листа Міністерства освіти і науки України від 23.07.2015 р. № 1/9-347
Про забезпечення фахівцями та пріоритетні напрями діяльності психологічної служби системи освіти у 2015-2016 навчальному році
Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України «Про внесення змін до Положення про психологічну службу системи освіти» від 02.07.2009 р. № 616 психологічна служба в системі освіти визначається як сукупність закладів, установ, підрозділів і посад, що складають єдину систему, основу якої становлять фахівці у сфері практичної психології і соціальної педагогіки: практичні психологи, соціальні педагоги, методисти, директори (завідувачі) навчально-методичних кабінетів (центрів) психологічної служби.
Завдання психологічної служби визначаються відповідно до стратегії розвитку системи освіти України в цілому і водночас залежать від особливостей регіональної політики, історії та традицій освіти у конкретній області, районі, місті, селі та селищі і повинні трансформуватися у відповідності до змін у нормативно-правовій базі, визначених пріоритетів діяльності освітньої галузі.
На кінець 2014-2015 навчального року кількість спеціалістів психологічної служби становила 22705 працівників, що становить 54,48% від їх нормативної потреби. Із загальної кількості фахівців - 14832 практичні психологи (57,89%) та 7047 соціальні педагоги - 46,19% .
У порівнянні з минулим періодом кількість фахівців скоротилась на 1606 працівників. Найбільше скорочення спостерігається в Донецькій (на 1077 фахівців) та Луганській (на 742 фахівця) областях. Значне скорочення відбулось і у Харківській ( 59), Одеській (21) та в Тернопільській (4) областях. (Додаток 2).
Водночас кількість фахівців психологічної служби в регіонах (без урахування АР Крим, м. Севастополь, Донецької та Луганської областей) збільшилась на 206 осіб. Зокрема, на Львівщини та Івано-Франківщині – зростання на 45 фахівців у кожній області, Закарпатті – на 33 фахівця, а також в Житомирській та Чернівецькій областях на 30 фахівців відповідно.
Найкраща ситуація щодо забезпечення в цілому фахівцями ( практичні психологи та соціальні педагоги) у м. Києві (81,02%), Івано-Франківській (73,69%), Київській (66,79%), Сумській (66,3%) та Чернівецькій (65,92%) областях.
Найнижчі показники у Тернопільській (36,56%), Житомирській (42,47%), Миколаївській (43,68%) і Вінницькій (45,31%) областях.
Серед навчальних закладів найкраще забезпечені практичними психологами спеціальні школи-інтернати – 97,88%, загальноосвітні навчальні заклади нового типу – 92,32%, та загальноосвітні навчальні заклади - 77,97%.
Стан та особливості діяльності психологічної служби системи освіти у 2014-2015 навчальному році
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
№ 1/9-374 від 25 липня 2014 року
Департаменти (управління) освіти і науки
обласних та Київської міської державних адміністрацій
Інститути післядипломної педагогічної освіти
Стан та особливості діяльності
психологічної служби системи освіти
у 2014-2015 навчальному році
З метою реалізації статей 21, 22 Закону України "Про освіту" Міністерство надсилає для використання в роботі інструктивно-методичний лист "Про стан та особливості діяльності працівників психологічної служби системи освіти у 2014-2015 навчальному році", перелік рекомендованих джерел та фахових періодичних видань.
Необхідно вжити заходів щодо максимального забезпечення навчальних закладів практичними психологами та соціальними педагогами, методистами з психологічної служби районних (міських) методичних кабінетів, працівниками навчально-методичних кабінетів (центрів) психологічної служби системи освіти і налагодження належного психологічного супроводу всіх учасників навчально-виховного процесу.
Година психолога
З вересня у школах введуть "годину психолога"
Міністерство освіти вважає, що керівникам шкіл необхідно переглянути систему роботи шкільних психологічних служб
Таке рішення викликане результатами опитування дітей віком 10-17 років, що були оприлюдненні Уповноваженим Президента України з прав дитини у червні поточного року. У Міносвіти зазначають, що аналіз опитування дітей засвідчив, що кожна друга дитина зазначає порушення або недотримання прав, які мають бути гарантовані в суспільстві.
Зокрема, 56% дітей вважають, що в країні порушується право на захист від жорстокості, знущання, брутального поводження. 52% вважають, що існують випадки сексуальної експлуатації дітей, 47% - що діти піддаються трудовій експлуатації.
48% дітей висловили думку, що порушується право дітей на висловлювання власної думки. 43% зазначили, що знають про випадки, коли діти, які вчинили злочин, піддавалися тортурам та приниженню.
Також важливим питанням для дітей, які стали жертвами злочину, є отримання психологічної допомоги, але лише 19% постраждалих її отримали, зазначається у листі профільного відомства.